bemötande

Idag på min lunch, satt jag och läste igenom en folder, en bemötandeguide, som heter  " jämlika möten i ett samhälle för alla! ". Den vänder sig till möten med personer som har funktionsnedsättningar.
En sådan guide skulle man önska fanns för fullt friska personer också.

Här kan man läsa råd för ett gott möte. T ex " visa hänsyn och respekt  för den person du möter". Ett gott bemötande handlar om att bli respekterad fullt ut för den man är. Det är en fråga om mänskliga rättigheter att få leva i ett tillgängligt samhälle och att inte bli diskriminerad.

Så sant.

Men, i praktiken fungerar det inte så för någon, fullt ut. Nu tänker jag ju förstås på hur vi lokalvårdare blir bemötta emellanåt, inte alltid men inte heller aldrig.
Många är de gångerna, jag har mött personal på skolan som inte ens skänkt mej en blick, inte en nick, inte ett "hej". Känns som om man inte fanns, och jag köper inte försvar som "åh, jag såg inte att det var du! " eller liknande. Titta på mej då ,när vi möts!!! 

Ja, ursäkta att jag sitter här och blir lite bitsk, men när man börjar tänka på det här så......

Vore intressant och kul att få höra lite åsikter om detta ämne.......

Några kloka ord nu: " Det gäller att ha mod att vara den man är och inte
                                       tappa modet för att man är den man är".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0